voor u gelezen in De Stentor maandag 26 maart 2012

VAASSEN - Vaassen, maar ook Emst en Wenum boeren erop achteruit bij de nieuwe dienstregeling van de Veluwelijn tussen Apeldoorn en Zwolle, die gisteren in werking is getreden. Deed de 'oude' lijn 90 in de ochtend- en avondspits nog zes keer per uur de dorpen aan in beide richtingen, de 'nieuwe' lijn 202 stopt in de spitsuren vier keer per uur en overdag - dat wil zeggen buiten de spitsuren - twee keer per uur. 

Ook dat is een achteruitgang, want in de oude situatie stopte de bus overdag vier keer per uur.

Vaassenaar Jan van der Zaan is één van degenen die zich erover opwindt. Al een tijdje geleden heeft hij zich gewend tot tot Gelders gedeputeerde Conny Bieze met klachten. Antwoorden heeft hij nog niet gekregen.

Van der Zaan wijst erop dat de knelpunten die er waren tussen Heerde en Zwolle met de nieuwe dienstregeling worden opgelost, maar dat dit ten koste gaat van Vaassen, Emst en Wenum.

Niet alleen vermindert het aantal bussen dat deze dorpen aandoet, ook de aansluiting op treinen is slechter. De Vaassenaar, die een fervent gebruiker is van het openbaar vervoer, heeft uitgerekend dat hij heen en terug naar Utrecht ('s mores vertrek, 's avonds terugkeer) bijna een half uur langer onderweg is met het openbaar vervoer.

Volgens hem geldt ook voor de snelbus uit Epe (lijn 203), die overdag en buiten de weekeinden rechtstreeks naar Apeldoorn rijdt en omgekeerd en dus Emst, Vaassen en Wenum overslaat, dat de aansluiting op de trein slecht is.

Van der Zaan heeft er vooralsnog vergeefs voor gepleit om alleen de de dienstregeling tussen Heerde en Zwolle te verbeteren en het tussen Epe en Vaassen te laten zoals het was.

Home